Prima pagină > introducere, Islam, Mohamed, Shia > Despre suniţi şi şiiţi

Despre suniţi şi şiiţi

Termenii şiiţi şi suniţi pot fi auziţi frecvent în buletinele de ştiri referitoare la conflictele interne din Irak şi în general cu referire la lumea musulmană. Religia influenţează fiecare aspect al vieţii musulmanului, iar înţelegerea diferentelor dintre şiiţi şi suniţi este importantă pentru o mai bună înţelegere a lucrurilor care se petrec în Orientul Mijlociu.
Separarea dintre şiiţi şi suniţi a început în anii de după moartea lui Mahomed, fondatorul credinţei musulmane sau a Islamului. La moartea lui, în anul 632 dH, s-a iscat o neînţelegere privind succesorul lui Mahomed ca şi conducător politic şi religios al lumii musulmane. Un grup de musulmani l-au ales pe Abu Bakr, tovarăş al lui Mahomed, să fie calif (conducător). Totuşi, un grup restrâns a considerat că succesor se cade să fie Ali ibn Abu Talib, văr şi ginere al lui Mahomed. Musulmanii care au crezut şi cred că Abu Bakr trebuia să fie succesorul lui Mahomed au devenit cunoscuti ca suniti, în timp ce susţinătorii lui Ali au primit numele de siiti.
Abu Bakr a fost primul calif, deşi şiiţii l-au considerat a fi un uzurpator. El a fost urmat de Umar ibn al-Khattab si Uthman ibn Affan. În anul 656 dH, la 24 de ani de la moartea lui Mahomed, Uthman a fost asasinat, iar Ali, favoritul şiiţilor, a fost ales în cele din urmă calif. Ali a avut de înfruntat opozitia nevestei lui Mahomed, Aisa, fiica lui Abu Bakr. Aisa îi contesta autoritatea şi îl critica pentru lipsa lui de interes în pedepsirea ucigasilor lui Uthman. Mai mult, Aişa a reusit chiar să strângă o armată împotriva lui Ali, actiune ceea ce a condus la prima fitna (război civil islamic). Ali a învins-o pe Aisa în bătălia de la Bassora, rămasă în istorie sub numele de „bătălia cămilei„. Domnia lui Ali a fost una tulbure, el fiind asasinat de altfel în 661 dH.
Sub conducerea primilor patru califi (Abu Bakr, Umar, Uthman si Ali) au fost întărite instituţiile politice, sociale şi religioase ale Islamului. Noua credinţă s-a răspândit mult dincolo de peninsula arabia, spre răsărit în Imperiul Persan, spre nord în cel Bizantin şi spre apus în nordul Africii. Totusi, după moartea lui Ali, unitatea Islamului a cedat. Sunitii au continuat cu dinastia Umayazilor şi cu alte dinastii care au condus la formarea imperiilor Otoman si Mogul între secolele 15 si 20. Pentru şiiţi, conducerea s-a transmis prin intermediul imamilor, despre care se credea că sunt numiţi în mod divin din familia lui Mahomed. Al doisprezecelea si ultimul imam şiit a murit la sfârsitul veacului al nouălea. După câteva sute de ani s-a întrunit un consiliu care a ales un Ayatollah, liderul religios suprem al şiiţilor.
Separarea dintre musulmanii şiiţi şi cei suniti a început a una politică, dar a condus în cele din urmă la anumite diferente religioase si teologice. Depărtarea dintre cele două ramuri a crescut odată cu timpul. Şiţii si suniţii nu cad de acord asupra identitătii lui Mahdi, mântuitorul musulman care urmează să vină. De asemenea, ei dispută si interpretarea mai multe pasaje cheie din Coran şi din hadith. Coranul este cartea sfântă a Islamului – cuvântul lui Allah, în timp de hadith sunt învăţăturile şi tradiţiile mostenite de la Mahomed încoace – fără inspiratie divină, dar foarte importante. Deşi există diferenţe de credintă, atât şiiţii, cât şi suniţii împărtăşesc aceleaşi articole de credinţă – „cei cinci stâlpi ai Islamului” – care sunt mărturisirea de credintă (shahada), rugăciunea (salat), milostenia (zakat), postul (ramadan) şi pelerinajul (Hajj)la Mecca.
Şiiţii şi suniţii reprezintă cele două ramuri principale ale Islamului. Există însă şi alte secte, precum şi diviziuni în interiorul celor două mari grupuri. Suniţii constituie majoritatea, aproximativ 85% din lumea musulmană, şi sunt răspândiţi din Africa de Nord până în Asia. Singura ţară în care şiiţii sunt majoritari este Iranul (care subventionează comunităţile siite din afara ţării). De asemenea, există populaţii numeroase de şiiţi în Irak, Arabia Saudită, Pakistan, Afghanistan şi India.

  1. Bogdan
    Iunie 16, 2010 la 8:08 AM

    Ma intrebam care sunt diferentzele de perceptzie dintre ei vis-a vis de Coran

  2. georgiana19
    Noiembrie 10, 2011 la 4:48 PM

    super fain articolul. E foarte foarte interesant. pot sa te intreb de unde te ai documentat ca as vrea sa aflu chiar mai multe?

  3. paul_dreamer92
    Decembrie 28, 2011 la 9:02 AM

    Este un articol interesant, dar totusi as dori sa aflu mai multe detalii. astept un e-mail de la dumneavoastra cu locul in care as putea gasi mai mult ajutor. Va multumesc

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: