Prima pagină > introducere, istorie, Mohamed, religie > Hadisurile sau tradiţia islamică

Hadisurile sau tradiţia islamică

Descriere preluată din surse islamice.

Asa cum Coranul este format din capitole, sunnah este compusa din hadisuri.
Sunna reprezinta (inseamna) traditia profetica, iar hadis – relatare despre ceva ce a facut sau spus Profetul Muhammed.

Ce este hadisul?
În limba arabă, sensul principal al termenului de „hadis” este acela de ştire, veste, conversaţie, povestire, relatare a unui moment din istorie sau a unei legende, indiferent dacă aceasta este adevărată sau falsă. Un alt sens este acela de „nou” – antonimul lui „qadim” care înseamnă vechi. Asemenea altor cuvinte (de exemplu: zakat, salah), termenul „hadis” a căpătat un sens special în Islam. Aşadar, din prisma religiei islamice, „hadis” înseamnă vorbele, faptele, încuviinţările şi însuşirile profetului Muhammed, ceea ce el a spus, împlinit, aprobat în diferite împrejurări.

Importanţa hadisurilor în Islam
Hadisurile reprezintă a doua sursă de bază a Islamului, după Coranul cel Nobil, căci Allah spune musulmanilor în Coran că profetul Muhammed nu vorbeşte de la sine, ci doar transmite revelaţia divină pură. Aşadar majoritatea spuselor şi acţiunilor Profetului sunt revelaţii divine. Coranul ne trasează modul de viaţă în linii mari, iar hadisurile profetului explică şi detaliază aceste principii de bază prin spuse şi practici (rugăciunea, zakat, hajj). De fapt, hadisurile reprezintă singura variantă validă de interpretare a Coranului.

Apariţia ştiinţelor hadisului
Vorbele, faptele şi caracterul profetului Muhammed au avut parte de cea mai mare atenţie din partea companionilor şi a comunităţii musulmane, încă din timpul vieţii Profetului. Ele au fost transmise atât oral, cât şi scris, din generaţie în generaţie, până în zilele noastre. Astfel putem afirma că el este singura personalitate din istorie a cărui viaţă este atât de bine cunoscută. Noi astăzi ştim cum a trăit trimisul lui Allah, atât ca tată, ca soţ, ca bunic, ca imam, ca lider politic, cât şi ca mesager al divinităţii, datorită eforturilor depuse de cei care au colectat aceste hadisuri. În decursul istoriei, procesul de notare şi culegere a hadisurilor a cunoscut mai multe etape, până s-a ajuns la apariţia unei noi ştiinţe, caracteristice comunităţii musulmane, denumită „ştiinţa hadisurilor”. Această ştiinţă a apărut în urma nevoi de conservare a ceea ce Mohamed a spus si a facut. Nevoia de delimitare a relatărilor Profetului de relatările mincinoase, fabricate de anumite persoane, a dat naştere aceastei ştiinţe ce a atins apogeul in secolul al III-lea hijri când s-au scris majoritatea culegerilor de hadisuri şi s-au definit condiţiile hadisului autentic şi a celui neautentic.

Componentele hadisului
Învăţaţii din domeniul hadisului au stabilit să nu primească relatările profetului fără a avea menţionat şirul de relatatori ai hadisului. Astfel a apărut ştiinţa relatatorilor de hadis care s-a ocupat de studiul vieţii celor care au transmis vorbele şi faptele profetului. În acest sens au apărut zeci de culegeri care ne prezintă caracterul, comportamentul în timpul vieţii şi precizia în memorare sau scriere a fiecărui relatator. Şirul de relatatori se numeşte SENED, iar hadisul propriu-zis se numeşte METN. Pentru ca hadisul să fie autentic trebuie să fie lipsit de vreun cusur atât în ceea ce priveşte METN, cât şi SENED.

Hadis, Sunna, Coran

Termenul de hadis a ajuns să fie un sinonim al termenului de sunnah, deşi, etimologic, sunnah înseamnă drum, cale, conduită, atitudine. Majoritatea musulmanilor foloseşte termenul de hadis cu sensul de sunnah şi invers. Diferenţa dintre hadis şi sunnah este remarcată în cărţile de specialitate.

Tipurile de hadis din punctul de vedere al atribuirii

Hadis-ul profetic – Vorbele, faptele şi încuviinţările profetului Muhammed, tot ceea ce el a spus, a împlinit sau a aprobat în diferite împrejurări.

Hadis-ul qudsi – Ceea ce a transmis profetul Muhammed de la Allah.
Diferenţa dintre Coran, hadis-ul qudsi şi hadis-ul profetic

Hadisul-ul qudsi este situat între Coran şi hadis-ul profetic, deoarece Coranul este de la Allah atât din punctul de vedere al sensului, cât şi al textului, iar hadisul qudsi este de la Allah numai ca sens, textul fiind de la profet – nu este răsplătit cel care îl citeşte aşa cum este răsplătit în cazul în care recită Coranul. Hadis-ul nebewi (hadis-ul profetic) este de la Profet atât din punctul de vedere al sensului, cât şi al textului.

Scrierea hadisurilor

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: